Basketspillerne i Skjetten SK solgte doruller fra idrettsdugnad.no for 190.000. Nå blir det treningsleir i Malaga som belønning for laget som opererer under slagordet «Alle, eller ingen».
Norges idrettsforbund tok turen ut til Slorahallen på Strømmen for å høre mer om dorull-suksessen til 06 Elitelaget til Skjetten.
- Vi ønsket å dra på en treningsleir, eller gjøre noe sosialt med spillerne, og da var det naturlig å se på ulike dugnader. Dorullsalg var noe som fenget litt. Det er veldig lettsolgt og noe som alle trenger. Vi forhørte oss med andre og googlet litt, og da dukket idrettsdugnad.no opp, så vi sendte dem en forespørsel, forteller trener Jan-Tore Andersen.
Målet var at dugnaden skulle bidra til at hele turen ble gratis for alle.
- Mange av spillerne har flerkulturell bakgrunn, og enkelte kommer fra familier med lav betalingsevne. Det er ikke alle foreldre som har råd til å sponse barna sine med en tur så derfor har vi sagt at det blir «alle, eller ingen».
Klubben bestilte like godt 600 pakker med doruller og tørkepapir. Nå, etter å ha solgt 570 pakker er inntjeningen intet mindre enn 190.000 kroner.
- Vi har fortsatt 30 pakker igjen som vi skal selge, så hvis noen vil ha dopapir så ta kontakt, smiler Andersen.
10 pakker hver
- Laget, som i dag består av 53 spillere, fikk i oppdrag å selge 10 dorull- eller tørkepapirpakker hver. En av spillerne har faktisk klart å selge 65 pakker alene! Det har vært lettsolgt og timingen rundt juletider var svært bra, forteller Andersen.
Spillerne har vært kreative i salgsprosessen. Doruller har blitt solgt ved dørsalg, på skoler og blant venner og familie av spillerne.
Nå blir det tur på gutta under høstferien 2022. Gutta har fått valget mellom en treningsleir i Latvia, i Berlin eller Malaga. De aller fleste har pekt på en destinasjon.
- Turen går trolig til Malaga i Spania. Basket, sol og sommer blir aldri feil, avslutter Jan-Tore Andersen.